Monday, April 30, 2012

Co warto zobaczyć w Burgundii? Cz II

Bonjour ;)

Dziś dalszy ciąg "wycieczki" po Burgundii. Wczoraj pisałam o przepięknym mieście Dijon, a dziś chcę Wam przybliżyć kolejne warte uwagi miejsce w regionie. 

Stare miasteczko Beaune, liczące niewiele ponad 21 tysięcy mieszkańców, kusi wąskimi uliczkami, kamienicami z jasnego piaskowca i nieskończoną ilością piwnic winnych, w których można skosztować wyśmienitych regionalnych wyrobów. Będąc w Beaune należy zdecydować się na którąś z lokalnych restauracji, serwujących pyszne regionalne potrawy, których świetnym dopełnieniem są burgundzkie wina.

Koneserzy dobrego smaku i przygód kulinarnych nie będą czuć się zawiedzeni odwiedzając to małe miasteczko. Amatorzy zabytków również znajdą tu nie lada atrakcję, którą bezapelacyjnie jest stary szpital  (Hôtel-Dieu) wzniesiony przez księcia Burgundii w roku 1443. Misją tego miejsca miała być pomoc chorym, potrzebującym i bezdomnym, którzy przeżyli trudy wojny stuletniej. 

Pierwsze co rzuca się w oczy, to surowość budynku, niezwykła spadzistość dachu i generalna monumentalność szpitala. Wchodząc na dziedziniec zostajemy jednak zaskoczeni niesamowitym pokryciem dachowym (dachówką), która przypomina misternie ułożoną "glazurę". Obfitość kolorów i wzorów przyprawia o zawrót głowy, ale budzi również respekt i podziw.

 Osobiście byłam pod wielkim wrażeniem Hôtel-Dieu i z ciekawością zagłębiałam się w jego komnaty, zwiedzając je z zapartym tchem. Polecam każdemu, kto nie jest obojętny na piękno i monumentalną architekturę średniowiecza.

Poniżej kilka fotografii z Beaune:


Beaune

 
Hôtel-Dieu z zewnątrz

Hôtel de Ville w Beaune (ratusz)



Hôtel-Dieu (widok na dziedziniec)

Hôtel-Dieu (sala szpitalna, zdjęcie z internetu)

Hôtel-Dieu (sala szpitalna, zdjęcie z internetu)



W następnej części dalsza podróż po Burgundii :)

6 comments:

  1. marzę o podróży po Francji, ah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agnieszko, jeżeli wybierzesz się w podróż po Francji, to na pewno nie będziesz zawiedziona :) To piękny, bardzo urozmaicony kraj i jest co zwiedzać! Pozdrawiam :)

      Delete
  2. Fajny blog oczywiście dodaję do obserwowanych ;D
    Ja od dawna marzę o podróży do tego kraju , miałam nawet już wiele okazji pojechać no ale tak to jest jak się nie ma tych 18 lat a rodzicie nie chcą nawet słyszeć o Francji..
    Moja mama desperacko próbuje wybić mi tę Francję z głowy (jest przewrażliwiona bo jej kuzynka tak samo jak ja marzyła zawsze o Francji no i jak tak wyjechała na 2 tygodnie zwiedzać to już tam została na stałe i 28 lat już tam mieszka).
    Pozdrawiam

    ReplyDelete
  3. Laloa20, cieszę się, że podoba Ci się mój blog :) Jestem pewna, że za jakiś czas zobaczysz Francję;) Cierpliwości ;)

    Pozdrawiam serdecznie

    ReplyDelete
  4. Bonjour :)

    Sala szpitalna jak z horroru:) Bardzo mi się to foto podoba. Pobudza wyobraźnię:)

    Pozdrowienia z północy Francji:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Super, że Ci się podoba :) Warto zobaczyć osobiście :)

      Delete