Monday, March 25, 2013

Wycieczek po okolicy ciąg dalszy

     Korzystając z leniwej niedzieli postanowiliśmy ponownie ruszyć w drogę. Tym razem po szybkim zerknięciu na mapę wybraliśmy kierunek lekko na zachód od naszego miasta. Nasz wybór padł na Le Creusot i Montceau-les-Mines. Są to małe, burgundzkie miasteczka gdzie niegdyś kwitł przemysł górniczy, a teraz czas jakby stanął w miejscu... Liczyłam również w duchu na spotkanie jakichś polskich dusz na ulicach wyżej wymienionych miasteczek, co zaowocowało niestety tylko smutnym rozczarowaniem... Podobno swego czasu sporo Polaków wyemigrowało do Le Creusot i Montceau-les-Mines w celu zarobkowym szukając szczęścia w tutejszych kopalniach. Dziś żyją tu kolejne pokolenia naszych rodzimych emigrantów i oprócz nazwisk o polskim brzemieniu, nic ich z naszą ojczyzną już chyba nie łączy. 

Pomijając fakt, że na żadnych rodaków się nie natknęliśmy, to w ogóle owe miasteczka wyglądały jakby uszło z nich powietrze, a prawdziwe życie toczyło się gdzieś bardzo daleko. Pustki w centrach Le Creusot i Montceau-les-Mines tłumaczyliśmy sobie kiepską pogodą i niedzielną porą (może w inny, ciepły, słoneczny dzień tygodnia można tu spotkać więcej ludzi). Poza tym, zawsze kiedy na blogu opisywałam miejsca godne polecenia i "piałam" z zachwytu nad pięknem francuskiej ziemi czułam wielki pozytyw i swego rodzaju "misyjność" -  skoro już tu mieszkam, to warto pisać o tym, co należy odwiedzić, zobaczyć i gdzie warto pojechać. Tym razem spotkało mnie największe "wycieczkowe" rozczarowanie odkąd mieszkam we Francji. Nie mogę powiedzieć, że dwa górnicze miasteczka są aż tak okropne, nudne i zaniedbane, ale przy nich nawet nasze Chalon sur Saone prezentuje się niczym Paryż! 

Zrobiłam dosłownie kilka zdjęć i uwierzcie mi na słowo, że bardzo chciałam, aby fotorelacja z niedzielnego wypadu była bardziej obszerna. Nie udało się, a to z jednej i prostej przyczyny: w dwóch górniczych miasteczkach naprawdę nie było czego fotografować... Zresztą, sami oceńcie :)

Montceau-les-Mines

Montceau-les-Mines

Montceau-les-Mines

Montceau-les-Mines, sklep z polskimi wędlinami

Montceau-les-Mines, ratusz

Montceau-les-Mines, ratusz

Le Creusot, ratusz

Le Creusot, Le Chateau de la Verrerie

Le Creusot, Le Chateau de la Verrerie

Le Creusot

Le Creusot

No comments:

Post a Comment